Viola-Rama-Synthetic-Muse-21
Viola Rama. Synthetic Muse 21
Interview

Den digitale kunstscene er mere demokratisk, tilgængelig og personlig: “Her er der ingen andægtig hvisken”


Mens morgenkaffen brygger, og inden arbejdet kalder, begynder Rasmus Groenning de fleste dage med at sende en hilsen ud til de over 10.000 kunstinteresserede fra hele verden, som følger ham på det sociale media X (tidligere kendt som Twitter). Det kan være en anbefaling af en artikel om digital kunst, et tip om en ny og lovende kunstner eller et link til det seneste værk, han netop selv har indkøbt. Klikker man på linket, kommer man ind til den samling på over 1000 digitale kunstværker, som Rasmus Groenning de seneste år omhyggeligt har opbygget og plejet.

Det kan bestemt anbefales. Galleriet på web-adressen https://oncyber.io/karmacowboy er et forunderligt 3D-univers, hvor man via sit computertastatur navigerer rundt i en mangfoldighed af moderne og digitale kunstudtryk. Nogle er farvestrålende og ekspressive, andre afdæmpede og subtile. Nogle er abstrakte, andre figurative og fotorealistiske. Nogle er statiske, nogle er i evig bevægelse og tilsat lyd, mens andre igen skabt med en så overraskende blanding af kendte og ukendte billedteknikker, at man ganske enkelt bliver nødt til at opleve det selv.

Alle værkerne er mærket med en NFT – en forkortelse for ’Non Fungible Token’, hvilket kort kan forklares som et unikt digitalt certifikat, der er udviklet via blockchain-teknologien, og som derfor hverken kan kopieres eller forfalskes. Derved tjener en NFT som en garanti for et værks ægthed og autenticitet og kan samtidig indeholde informationer om værkets oprindelse, ejerskab, handelshistorik, royalty-betingelser og meget andet. NFT kan minde om proveniens-begrebet fra den klassiske kunst- og museumsverden, men mulighederne rækker langt videre. Det gælder ikke mindst i forhold til køb og salg, hvor det tidligere har været en barriere for digital kunst, at det ikke har været muligt at skelne en original fra en kopi.

Viola-Rama-Synthetic-Muse-23
Viola Rama er en del af en hastigt voksende gruppe af kunstnere, der bruger AI til at skabe det man kalder syntetiske fotos og malerier. Hendes AI-genererede portrætter udforsker hvordan identitet skabes og opfattes, specielt hvordan samspillet mellem krop og teknologi former identitet. Hun er inspireret af feministisk science fiction og en fin eksponent for kunstnere, der bruger AI til at blande genrer som futurisme og surrealisme, og derigennem skabe nye billeder på vores nutid og fremtid.
Foto: Værket er udlånt af Rasmus Groenning

Hvordan begyndte du at samle på NFT-kunst, har du altid været kunstinteresseret?

”Det er synd at sige, at kunst fylder meget i mit arbejde som managementkonsulent. Men jeg har altid været nysgerrig og besøgt de store museer, når jeg har rejst i verden. Helt konkret opstod min interesse, fordi en grafisk designer, jeg sad i kontorfællesskab med, spurgte, om jeg ville have en af hans NFT’er, og så var jeg faktisk solgt. Det åbnede mine øjne for en fantastisk verden af ny og anderledes kunst, som jeg ikke anede eksistensen af, og som jeg finder enormt innovativ og spændende. Det er en verden fuld af memes, nye kunstretninger (generative art, glitch art og AI art for eksempel) og mere klassisk kunst, men frembragt med digitale midler. Samtidig opleves det ’tættere på’ sammenlignet med et besøg i et fint kunstgalleri på en af byens dyre adresser.”

Her er der ingen andægtig hvisken. Her er det let og hurtigt at købe kunst. Her er der ingen galleriejer, som spekulerer på, om du mon har råd.

Hvordan kan digital kunst opleves ’tættere på’ sammenlignet med et galleri, hvor man bogstaveligt talt kommer helt tæt på fysiske kunstværker?

”Det handler måske mest om en anderledes tilgængelighed på et digitalt galleri. Her er der ingen andægtig hvisken. Her er det let og hurtigt at købe kunst. Her er der ingen galleriejer, som spekulerer på, om du mon har råd. NFT’en rummer al den information om værket, du kan ønske dig – og vil du vide mere, kan du skrive direkte til kunstneren. På det klassiske galleri er kunstneren for længst gået hjem, når ferniseringen er forbi.”

Svarer kunstnerne, når du skriver til dem?

”Det gør de i de fleste tilfælde. Helt generelt er den digitale kunstscene præget af en stærk netværkskultur og community-feeling, hvor man gerne hjælper hinanden og er imødekommende. Det er en måde at orientere sig på og at lære nye kunstnere og stilarter at kende. Jeg er langt fra den eneste, som sender en morgenhilsen ud, som forhåbentlig inspirerer andre. For mig er det nærmest en motivationsfaktor i sig selv foruden at være et godt supplement til de tidsskrifter og markedspladser, som er dedikerede til handel og kuratering af digital kunst – steder som fx Superare.com, artblocks.io, verse.com, foundation.app og niftygateway.com.”

 

Kunstnere kan bruge NFT til at sikre, at deres unikke værk ikke bliver ulovligt kopieret. Men hvad med kunsthåndværkere, kan de bruge også NFT?

”Det vil jeg mene. Man kan faktisk godt tilknytte en NFT til en fysisk genstand, fx en vase, ved hjælp af en chip. Eller man kan skabe en særlig digital version af vasen, en slags digital tvilling, som man kan tilknytte en NFT og bruge til at markedsføre sin brugskunst med – så man ikke kun når ud på de lokale gallerier og butikker, men potentielt jo i hele verden. Jeg har selv været med til at udvikle en NFT-samling for B&O og deres produkter, som man godt kan kalde for en slags industrialiseret kunsthåndværk. Det har været en stor succes.”

 

Hvor meget kan man forvente at tjene ved at sætte sin digitale NFT-tilknyttede kunst til salg?

”Det er umuligt at sige noget konkret om. Det kommer selvfølgelig helt banalt an på, hvor mange som kan lide dine værker, men også på markedet mere generelt. Under pandemien, hvor mange sad isolerede hjemme foran skærmen, var der en kæmpe vækst i handlen med NFT-kunst. Mange fik dollartegn i øjnene og oversvømmede markedet med tvivlsomme værker, da de læste historien om, hvordan Mike Winkelmann – den digitale kunstner kendt som Beeple, som aldrig tidligere havde solgt et kunstværk for mere end 100 dollars – pludseligt solgte et værk til 69 millioner dollars hos Christie’s. Siden er markedet faldet betydeligt og er blevet langt mindre spekulativt – heldigvis, for det betyder, at kunstscenen fortsat er tilgængelig for samlere som jeg selv.”

”Hvis du er skaber af digital kunst, så er det vigtigt at få præciseret i den kontrakt, som indgår i oprettelsen af en NFT, hvor meget du skal have i royalty-betaling, hver gang dit værk bliver videresolgt – fx 10 procent af salgssummen. Det kan hurtigt løbe op, hvis du har skabt et populært værk eller en serie af værker, og jeg ved, at der også er danske kunstnere, som har tjent ganske meget på det.”

 

Hvordan kommer man i gang, helt konkret – både som samler og kunstner/kunsthåndværker?

”Hvad enten du er samler eller skaber, vil mit første og vigtigste råd være, at du opretter en profil på X (tidligere kendt som Twitter, red.) og derfra begynder af finde og følge de kunstnere og samlere, hvis kunst og samlinger du kan lide. Det er et vigtigt udgangspunkt. Derefter handler det mere praktisk om at få oprettet en wallet, hvor du kan opbevare dine NFT-certifikater, et galleri, hvor du kan vise din samling, og om at udstede eller minte dine egne NFT’er for et beskedent engangsbeløb på et af de mange digitale kunstplatforme. Nettet er fuld af udførlige guides, som hjælper dig gennem den proces – det kan lyde nørdet, men er ikke så vanskeligt. Frem for alt er det sjovt, og det er det vigtigste.”

Fakta

Digitaliseret kunst – dvs. fysiske værker, som er gjort digitale ved at blive scannet eller fotograferet og derpå måske efterbehandlet.

Digital native kunst – dvs. kunst uden fysisk forlæg, som er skabt med programmer som fx Photoshop.

Generative art – dvs. kunst skabt af en særlig algoritme udviklet af en kunstner. Algoritmen kan producere uendeligt mange, men unikke varianter, og kunstneren kan enten vælge at kuratere i disse og udvælge de 5-10 bedste, eller at bestemme sig for et loft (fx. 1,000) og så lade køberne minte disse uden at vide præcist hvad de får på forhånd. Sidstnævnte kaldes long-form generatuve art på grund af størrelsen i serierne som oftest ligger mellem 100-1000. Danske Thomas Lind er en god eksponent på denne type digital kunst.

AI-kunst – kunst skabt vha. en kunstig intelligens, som er ’opdraget’ eller trænet på særlige datasæt bestående af udvalgte kunstværker og stilarter. Den finske kunstner @rainisto er med samlingen Life in West America (https://lifeinwestamerica.com) en berømt eksponent for denne metode.

Rasmus Groennings linksamling til NFT-kunst

 

Rasmus Groennings X-konto og gallerier:

De to store blockchains for kunst

Bedste publikation om krypto kunst

Eksempel på kunstprojekt der integrerer fysisk og digitalt (Jeff Koons)

Platform, hvor kunstnere skræddersy deres egne NFT-kontrakter

Traditionelle museer med NFT-samlinger

Markedspladser med digital kunst baseret på Ethereum blockchain

Digital Art (all)

Generative Art (GenArt)

AI Art

NFT Native Gallerier

Store samlinger af digital kunst

Markedspladser for digital kunst baseret Tezos blockchain

Generative Art (GenArt)

Digital Art (all)

Hybride gallerier (traditionelle gallerier med NFT-afdelinger og sites)

Auktionshuse med dedikerede afdelinger og NFT-sites

Fremtrædende danske NFT-kunstnere

Bang & Olufsens NFT-samling

Eksempler på NFT’værker lavet med afsæt i fysiske objekter.

Tema: Crafted Realities

Hvordan anvendes det digitales uendelige effektfulde muligheder? Formkraft undersøger, hvad tidens digitale tilstand betyder for kunsthåndværk- og designområdet. Hvordan kan kunsthåndværkerne og designerne bedst udnytte de nye digitale redskaber, og hvilke faldgruber skal de navigere udenom? Læs tema

 

Mere viden i arkivet

Formkraft rummer et stort digitaliseret arkiv af tidsskrifter fra 1948- 2009 samt udstillingskataloger til Biennalen for Kunsthåndværk & Design 1995-2021. Læs tidsskrifter og udstillingskataloger her

 

Få nyheder fra Formkraft

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag nyheder om nye artikler samt viden fra området i form af konferencer, litteratur og andre relevante kilder til viden om kunsthåndværk og design. Tilmeld dig her