Temaet for den første udgivelse er holdbarhed og lang levetid. Det er tæt forbundet med æstetik, funktion, slidstyrke og brug, og det kalder på en nødvendig grøn omstilling af industri og forbrug. På trods af mange gode tiltag hører vi ikke så meget om, hvad kunsthåndværkeren og designeren kan bidrage med. Hvad skal der til for at designe til lang levetid i form af høj brugsfrekvens og holdbarhed? Hvordan vi kan designe til en meget mindre produktion? Hvordan vi kan indrette os, så vores produkter kan skilles ad og genanvendes? Det er ærgerligt, for vi går glip af meget. Det er ikke nok at lave smukke og holdbare produkter af gode råvarer, hvis vi stadig producerer i store mængder uden at tænke genanvendelse. Det er ikke nok at tænke cirkulært, hvis det ikke går hånd i hånd med en mindre produktion af varer og et mere bevidst forbrug. Sidst men ikke mindst duer det heller ikke, at vi blander materialer bevidstløst, så produkterne ikke kan skilles ad, recirkuleres og genanvendes.
For ja, vi har brug for nye produkter. Og vi har i den grad brug for nye systemer at bruge dem i. Går vores ting i stykker, køber vi nyt frem for at reparere. Vi køber nyt, fordi det lige falder os ind, eller fordi ’vi trænger’. Det gamle smider vi ud, eller også gemmer vi det væk i skabe og skuffer, hvor det ikke gør nytte, og materialer går derved til spilde. Hvorfor er det ikke almenviden, at det ofte er en billig sikring, der er gået i stykker, når mikrobølgeovnen holder op med at virke? Hvorfor er det ikke forbundet med stor anerkendelse at reparere tøj og klinke ituslået porcelæn? Hvorfor sørger vi ikke for at holde vores produkter i cirkulation, inden de godt udtjente ryger til genanvendelse? Der stilles store krav til brug og forbrugeren, men der ligger også et enormt ansvar i forbindelse med design og produktudvikling.
Som designere og kunsthåndværkere har vi en forpligtelse. Vores faglighed bygger på håndværk, teknik, proces og metode. Vores kernekompetence er at nytænke æstetik og funktion i en relevant kontekst. Vi bør bruge vores ekspertise på nye måder. Lad os bruge Formkraft og det digitale arkiv som inspiration til fremstilling og brug af fremtidens langtidsholdbare design og kunsthåndværk.
Foto: Sif Pristed Nielsens fra projektet ”First World Problems,” med mønstre lavet af den blåstribede vævning på hospitalssengetøjet. Kollektionen tæller også håndmalet print på brugte laboratoriedragter. Og understreger i høj grad hvordan en tekstil holdbarhed kan forlænges.