Artikel

Mindcraft og verden er et andet sted


Hvis man har besøgt Milano Design Week de senere år ved man, hvor mange mennesker, der traver igennem byens gader og gladelig står i lange køer for at opleve det nyeste indenfor design: Legendariske design brands i historiske paladser, nytænkende installationer, populære stjernedesignere og dekadente møbler. Milano er et tilløbsstykke og har været det i årevis. Byens udbud af galleriudstillinger og majestætiske iscenesættelser på unikke locations, der kun kan opleves på denne tid af året, har overgået sig selv år efter år.

I ’gamle dage’ var møbelmessen udenfor byen arnestedet for det nye, mens byen mest bød på showroom openings og lidt at spise. Det blev for alvor byttet rundt, da området Ventura Lambrate et stykke fra centrum blev populært, fordi verdens designskoler og upcoming brands, gallerier og andre talenter begyndte at udstille der. Det var her, at Mindcraft for alvor slog igennem. De to foregående år havde Mindcraft været udstillet i Zona Tortona, men ’first moverne’ var rykket til Lambrate og Mindcraft rykkede med. Det var en god idé.

Mindcraft 2011 havde Cecilie Manz som kurator og blev afholdt i det upcoming område på kanten af Milanos centrum, Ventura Lambrate.
Foto: Jule Hering

For her, i et smalt lokale med egen kælder, på en gade, hvor de fleste passerede forbi, fik kompetente danske designere og kunsthåndværkere lov til at ’shine’ for et stort publikum. En håndplukket skare forstås – kun mellem 10-15 udøvere per udstilling. Det var her, det tog fart. Kristian Kastoft og Anders Kongskov, der står bag Copenhagen Design Agency, arbejdede også dengang med Mindcraft sammen med de øvrige medarbejdere i den statslige organisation Danish Crafts under Kulturministeriet. Arkitekt og kurator Karen Kjærgaard udviklede konceptet sammen med Danish Crafts, der ejede og drev Mindcraft i årene 2008-2013. Karen Kjærgaard var kurator de første tre år, herefter fulgte designerne Cecilie Manz, Salto & Sigsgaard, Nina Tolstrup, GamFratesi, Henrik Vibskov og Ditte Hammerstrøm – alle udpeget som eksterne kuratorer af henholdsvis Danish Crafts’ bestyrelse og siden Statens Kunstfond.

Af flere årsager må denne udstilling betegnes som et gennembrud for Mindcraft

I 2015 rykkede Mindcraft til centrum sammen med GamFratesi som kuratorer og udstillingsarkitekter, nærmere betegnet til San Simpliciano, en charmerende klostergård i byens populære Brera-kvarter. Af flere årsager må denne udstilling betegnes som et gennembrud for Mindcraft: Beliggenheden, den rolige, indtagende location midt i designugens larm og den magiske iscenesættelse af Gamfratesi. Her dækkede spejle klostergården, så værkerne kunne reflektere og spejle sig selv og de historiske omgivelser, der ændrede sig med lyset i løbet af døgnet. Det var særligt – og særligt vellykket, og Mindcraft rykkede op i ligaen for must-visits under Milano Design Week.

The Mindcraft Project

The Mindcraft Project bygger videre på den danske kunsthåndværk- og designtradition. Kombinationen af ​​ordene ‘Mind’ og ‘Craft’ hentyder til projektets kerne, hvor eksperimentelle, innovative og konceptuelle designtilgange kombineres med kunsthåndværkets unikke materialeviden og tekniske færdigheder.

The Mindcraft Project har siden 2008 præsenteret højtprofilerede og internationalt anerkendte udstillinger på Milan Design Week. The Mindcraft Project er en prisvindende platform for undersøgende og eksperimenterende design fra Denmark, der arbejder for at løfte de deltagende designere ud internationalt og forbinde dem til nye markeder og potentielle projekter. Der publiceres løbende artikler om emnet på projektets website, der bakkes op af digital markedsføring på sociale medier

Det havde taget 7 år. 100 danske kunsthåndværkere og designere har deltaget i Mindcraft siden 2008. Nogle flere gange, men kontinuitet skaber sammenhæng, ligesom veletablerede navne, hvoraf nogle tilmed er anerkendt internationalt, skaber opmærksomhed, som smitter af på resten og det samlede danske felt i øvrigt.

Mindcraft 2015 blev kurateret og iscenesat af duoen GamFratesi med spejle som underlag i klostergården San Simpliciano i centrum af Milano. Udstillingen fik særlig stor opmærksomhed af flere årsager.
Foto: Jule Hering

The Mindcraft Project

For tre år siden overtog Copenhagen Design Agency ansvaret med at videreudvikle formatet, der således ændrede navn til The Mindcraft Project. Fornyelse må der til. Og det giver god mening. Både fornyelsen og at det er Kastoft og Kongskov, der bærer den stolte fane videre. For de har haft hænderne i projektet hele vejen og har netværket til at holde momentum. På spørgsmålet om, hvad Mindcraft som koncept har affødt nationalt og internationalt, svarer Kastoft:

”Med Mindcraft som en samlende platform fik danske kunsthåndværkere og designere mulighed for at vise sig frem internationalt, hvor den enkelte udøver ikke selv kunne gøre sig gældende. Mindcraft-konceptet og udstillingerne har modtaget adskillige hæderspriser og opnået stor synlighed i dansk og international presse gennem årene.

Det har blandt andet medført, at flere af de deltagende designere har etableret markante samarbejder med virksomheder og internationale gallerier, og flere værker er blevet indkøbt til museumssamlinger. Flere af de nulevende designere vi i dag betragter som internationale topdesignere har i deres tidlige karriere deltaget i Mindcraft-projektet, der har fungeret som en katalysator for flere designere.

Ole Jensens Primal Pottery Project fra Mindcraft 2016 kom efterfølgende med på udstillinger i det anerkendte designgalleri FUMI Gallery (London/Sardinien).
Foto: Tuala Hjarnø
Den langsigtede strategiske indsats har udbredt kendskabet til Mindcraft

Mindcraft har også positioneret dansk kunsthåndværk og design og øget anerkendelsen internationalt. Det skyldes i høj grad den vedholdende internationale udstillings- og formidlingsaktivitet. Den langsigtede strategiske indsats har udbredt kendskabet til Mindcraft og dermed til dansk kunsthåndværk og design i udlandet. Med den internationale opmærksomhed fulgte også en øget dansk opmærksomhed og det ansporer til at yde optimalt. Så på den måde har projektet også medvirket til at udvikle den danske scene.”

En af de fornyelser, som projektet allerede har efterlevet i 2020, er at kaste det kuratoriske blik lidt bredere ud. I dag er organisationen bag The Mindcraft Project ændret til to forskellige ’boards’ med tre fagpersoner i hver. Et ’general board’ og et skiftende ’curator advisory board’, der skal sikre, at diskussionerne om faglighed og mangfoldighed i udtryk, kvalitet og originalitet bliver så nuancerede, grundige og fremadskuende som muligt.

Duoen MBADV (Maria Bruun & Anne Dorthe Vester) og værket Heavy Stack fra Mindcraft 2016. Værket og MBADV kom efterfølgende i stald hos det anerkendte designgalleri FUMI Gallery (London/Sardinien).
Foto: Tuala Hjarnø

Europa i nedlukning

I foråret 2020 lige umiddelbart inden den første udgave af det ’nye Mindcraft, The Mindcraft Project, skulle debutere i Milano, lukkede COVID-19 Europa ned. Gode råd var dyre, men heldigvis var årets kuratorer og udstillingsarkitekter den digitale og tværfaglige designduo, Wang & Söderström, som kunne omforme Mindcraft-projektet til en digital oplevelse. En verden i forundring så til, mens forandring og omstillingsparathed blev de nye, blivende konstanter.

Hvordan har publikum taget imod det digitale Mindcraft i 2020? Et format, som I gentager igen i år.

”Publikum har taget godt imod det nye format. Den fysiske udstilling kunne jo ikke blive til noget, så det var jo bedre, at udstillingen udkom, trods alt. Mindcraft-projektet har aldrig været tænkt udelukkende som udstilling. Fra begyndelsen har det været en platform, der arbejder for at løfte de deltagende designere ud internationalt og forbinde dem til nye markeder og potentielle projekter. Med det digitale format kan vi nå endnu længere ud og fange nye målgrupper, så flere mennesker i både ind- og udland får kendskab til dansk kunsthåndværk og en forståelse for de unikke kvaliteter i feltet. Det digitale udstillingsformat giver også bedre mulighed for at komme bag om værkerne og designerne og kommunikere om selve processen end de fysiske udstillinger typisk gør.

Mindcraft har altid udfordret udstillingsformaterne. Både hvor de blev præsenteret, men også hvordan de blev præsenteret. På den måde har Mindcraft altid udfordret status quo. Det var fx helt nyt og banebrydende at præsentere dansk kunsthåndværk i forbindelse med designugen i Milano i 2008.

Pandemien og aflysningen af Milan Design Week i 2020 gjorde, at The Mindcraft Project blev transformeret til en udelukkende digital oplevelse. Det var også helt nyt – og det har givet både platformen og de deltagende designere nogle nye muligheder. I 2021 er de fleste internationale designuger igen aflyst eller udsat – og vi lancerer derfor igen i år The Mindcraft Project i en digital udgave,” siger Anders Kongskov.

The Mindcraft Project 2020 blev til en digital udstilling, der bl.a. havde værker af billedkunstnere som Cathrine Raben Davidsen og FOS med. På billedet ses også værker af duoen Krøyer-Sætter-Lassen, Ane Lykke og Maria Bruun.
Foto: Anders Sune Berg
”Vi tror, at vi kommer til se et mix, hvor man anvender det bedste fra begge verdner – fysisk og digitalt,” forklarer Kastoft og Kongskov.

Fremtidens udstillinger

Nu er en europæisk genåbning i sigte og spørgsmålet er, om de nye digitale formater er en blivende tendens, eller om vi kaster over analoge og fysiske udstillinger i ren digital ’fatigue’. Fordi vi har brug for at se, lugte og røre. Opleve det taktile. Sanse rumligt. Og interagere med andre i mødet med kunsten.

Kommer vi til at rejse og se udstillinger fysisk som før pandemien, eller har måden at rejse og opleve kultur på, ændret sig for bestandigt?

”Vi tror, at vi kommer til se et mix, hvor man anvender det bedste fra begge verdner – fysisk og digitalt,” forklarer Kastoft og Kongskov.

Chris Liljenberg Halstrøms første udgave af Georg skamlen fra Mindcraft 2012, der efterfølgende blev sat i produktion af Skagerak og siden har vundet adskillige priser.
Foto: Jeppe Gudmundsen-Holmgreen

”Det er meget muligt at der kommer nye måder at præsentere udstillinger på. Pandemien har tvunget os alle til at tænke nyt. Og det er måske meget godt, at vi hele tiden skal forny os – også i forhold til hvordan vi formidler og udstiller. Men der er en stor tørst efter igen at mødes, netværke og opleve fysiske udstillinger og events, så de vil sandsynligvis genopstå i justerede formater, så snart verden åbner op igen. I givet fald bliver det højst sandsynligt ikke præcist, som de var tidligere.

Hvis vi taler om Milan Design Week, der jo afvikles i forbindelse med den store internationale møbelmesse Salone del Mobile, så har møbelindustrien under pandemien i en periode måttet omstillet sig. De har fundet nye, effektive, og mere bæredygtige måder at præsentere sig på. Om de vender tilbage til de traditionelle fysiske præsentationer, der indebar meget omkostnings- og produktionstunge udstillinger, det er det store spørgsmål. Det må tiden vise. Forhåbentlig har det givet stof til eftertanke, så de kulturelle og kommercielle producenter skaber mere bæredygtige præsentationer i fremtiden.”

Faktaboks

Copenhagen Design Agency, der består af Kristian Kastoft og Anders Kongskov, har stået bag The Mindcraft Project siden 2019, hvor Statens Kunstfond overdrog projektet til Copenhagen Design Agency. Projektet fik i det nye regi nye finansielle vilkår. The Mindcraft Project gennemføres nu med støtte fra flere forskellige fonde, private sponsorer og partnere.

www.mindcraftproject.com

General Advisory Board

  • Anne-Louise Sommer (Museumsdirektør – Designmuseum Danmark)
  • Thomas Graversen (Ejer – Fredericia Furniture)
  • Njusja de Gier (Senior Vice President – Kvadrat)

 

Curator Advisory Board 2021

  • Nicolai de Gier – Professor på Det Kongelige Akademi og designdirektør i TAKT
  • Mette Barfod – Chefredaktør på magasinet Ark Journal
  • Jamiee Williams – Arkitekt (tidligere SPACE10 og CHART Art Fair)