Sara Mirkhani. Foto Morten Underbjerg
Sara Mirkhani. Foto Morten Underbjerg.
Speakers Corner

Tanker fra en nyuddannet: vi skal værne om titlen kunsthåndværker


Der er flere muligheder for mig som nyuddannet keramiker, hvis jeg bruger titlen billedkunstner frem for kunsthåndværker, og det er på trods af samfundets genfundne interesse for (kunst-)håndværk.

Jeg er uddannet fra Det Kongelige Akademis program for kunsthåndværk på Bornholm i 2021, og har siden haft virke som keramiker.

Når jeg som kunsthåndværker skriver fondsansøgninger, taler med fagfæller og folk uden for branchen, oplever jeg vigtigheden af at kunne definere mit arbejde. Jeg oplever, at jeg selv og en del af mine nyligt uddannede kollegaer ikke står sikkert og stolt på titlen ’kunsthåndværker.’

Under min uddannelse på Bornholm var den håndværksmæssige finesse ikke et hovedfokus. Det var langt vigtigere at være skarp i design- og kunstprocesser: at blive god til at udvikle idéer, skabe en helhed, udtryk og historie.

Min oplevelse som ‘ny i job’ er, at der er mere prestige i titlen kunstner, mere økonomi og anderkendelse, end titlen kunsthåndværker. Det ser jeg udspille sig ved, at det er ‘nemmere’ at få adgang til fonde, gallerier og kunst i det offentlige rum gennem titlen ‘kunstner’. Som konkret eksempel, er der Statens Kunstfonds pulje ‘kunst i det offentlige rum,’ der varetages og finansieres af Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst.

Jeg hører om kollegaer, der bruger alternative titler som materialebaseret kunstner eller keramisk formgiver som en slags erstatning for kunsthåndværker. Jeg synes, det er vigtigt at holde fast i begrebet kunsthåndværk for at kunne skrive videre på den lange tradition og historie, vores arbejde indgår i. Vi skal værne om den faglighed, som titlen ‘kunsthåndværker’ bærer med sig. Også for at bibeholde en mangfoldighed, der skabes ved, at den kunstneriske scene indeholder mange felter. Men naturligvis uden at blive set ned på.

Hvad skal der så til for at ændre hierarkiseringen af kunstfelterne i Danmark?
Designuddannelserne har et ansvar i forhold til at udfolde begrebet og bibeholde betegnelsen kunsthåndværk over for de studerende.

Vi, der allerede arbejder i krydsfeltet, skal tage ejerskab over begrebet, og stå fast på titlen som kunsthåndværker, så der kommer nogle gode eksempler på eksperimenterende praksisser, som kan være med til at bane vejen.

Og vigtigst: der skal ske politiske ændringer af vores statslige støttesystem, så kunsthåndværkere inkluderes på lige fod med billedkunstnerne under Statens Kunstfond.

Om Sara Mirkhani

Sara Mirkhani er uddannet keramiker fra Det Kongelige Akademi i 2021. Hun har studio i Aarhus, og har blandt andet udstillet på Se! udstillings- & projektrum samt i Officinet.
Sara Mirkhani sidder i Danske Kunsthåndværkere & Designeres bestyrelse.

Læs mere (instagram)