Annette Dam. More or Less
Annette Dam. More or Less.
Anmeldelse

Voluminøse smykker, langsommelighed og stor kærlighed


I hjertet af det gamle Kolding i et nænsomt renoveret tre etagers byhus fra 1899 ligger galleri RVNHUS, som er ejet af keramiker Mette Ravn. I stueetagen former rummet sig om en smuk messingdisk i to halvcirkler, flankeret af abstrakte kunstmalerier, figurative lerskulpturer og rustik keramik, mens loftet prydes af en gigantisk artdeco inspireret prismelampe. Stedet huser også ejerens keramiske værksted, men er først og fremmest skabt som udstillingssted for kunsthåndværk, særligt smykker og glas.

Den originale trappe i fyrretræ og udskårne balustre leder til anden sal og selve smykkeudstillingen Liquid Modernity. Modsat stueetagen udfolder lokalerne sig her i et mere klassisk white cube format. I de mange hvide montrer og ophæng på væggene præsenteres ikke færre end nitten smykkekunstnere fra tolv lande bl.a. USA, Taiwan, Spanien, Ukraine, Holland, Tyskland og Danmark. Og hvilke smykker! Her er store skulpturelle, poetiske og amorfe smykkeformer i alskens materialer fra ædle metaller til træ, ler og harpiksafstøbninger af asfalt. Langtfra alle kunstnerne er guldsmede, men også keramikere, glaspustere, skulptører og designere er præsenteret. De er særlige udvalgte grundet deres håndværksmæssig kunnen, konceptuelle arbejdsmetoder og æstetiske formsprog.

Katharina Beilstein

Temaet for udstillingen tager afsæt i sociologen Zygmunt Baumans bog Liquid Modernity (Flydende modernitet). Heri beskriver han vores hastige samtid, hvor intet er fast, men alt er foranderligt, og mennesket er i konstant forandring. I udstillingen fortolkes det både konkret og abstrakt. Der er noget absolut flydende over Katharina Beilsteins bastante ringe i bløde geometriske former og blankpolerede metaller. Som en skulptur er de formfuldendte fra alle sider, og denne særlige æstetik frembyder et flerfoldigt brug, hvor ringene kan placeres på fingrene på flere forskellige måder.

Annette Dams originale, voluminøse og humoristiske smykker har det multifacetterede liv som afsæt. I halskæder med titler som ’Happiness comes in many forms’ og ’Times Combined’ afspejles det blandt andet i kontrastfyldte udtryk og materialer. I sidstnævnte er en slebet citrin i æske med fatning, en grov sølvkæde og et upoleret ravstykke sammensat med en stor blå epoxyfarvet harpiksklump. Hvad har værdi, er op til beskueren at vurdere.

Annette Dam. Times Combined.

I Danielle Embrys serie ’Just Breathe’ materialiseres minder fra steder og landskaber i store brocher således mindet kan bæres fysisk på kroppen. Den samme insisteren på at fastfryse øjeblikket ses også i Chao-Hsien Kuos armbånd og brocher, som mimer en hvirvelvind, et blad på vejen, en solstråle. I det hele taget er langsommelighed og bevidstheden om det nødvendige i at stoppe op og fornemme sine omgivelser, udstillingens overordnede budskab. Det fortæller Mette Ravn, mens hun med stor viden, passion og kærlighed til håndværket viser rundt. Samme budskab er også udgangspunktet for hendes egne smykker, der i jordfarver og rustikke former, er en hyldest til leret og uforudsigeligheden i den keramiske proces.

Danielle Embry. Just Breathe
Uanset må man stoppe op og nærstudere håndværket, raffinementerne og smykkernes tilblivelseshistorie, for at få det fulde ud af Liquid Modernity.

Liquid Modernity er en spændende galleriudstilling med et imponerende udsnit af internationale konceptuelle smykker af høj håndværksmæssig kvalitet. Lignende skal man til udenlandske gallerier for at finde. Kompromisløsheden fornemmes i både udstilling og det øvrige hus, og derfor kunne en skriftlig introduktion til udstillingsemnet have styrket budskabet. Uanset må man stoppe op og nærstudere håndværket, raffinementerne og smykkernes tilblivelseshistorie, for at få det fulde ud af Liquid Modernity. Via det enkle og rolige udstillingsrum, blid musik og kyndig formidling lykkedes det denne eftermiddag. Tiden gik faktisk lidt langsommere for en stund.

Mette Ravn
Mette Ravn står bag galleri RVNHUS. Her er det et af hendes egne smykker.

Udstillingen

Liquid Modernity – Art Jewelry Group Exhibition
4. 11-17.12 2022 (bemærk ændret udstillingsperiode)

Rvnhus
Klostergade 12
6000 Kolding

Udstillere: Agustina Ros (ES), Anastasiya Slanko (UA), Annette Dam (DK), Chao-Hsien Kuo (FL), Crush Jewel (ES), Danielle Embry (US), Esther Heite (DE), Hongxia Wang (DK), Kalkidan Hoex (NL), Katharina Beilstein (DE), Kim Buck (DK), Laôma Atelier (LU), Lydia Martin (US), Mette Ravn (DK), Mette T. Jensen (DK), Mur Jewellery (SE), Nadine Kuffner (DE), Pei Wu (TW), Stefanie Verhoef (NL)
Læs mere

Forfatterbio

Rosita Satell er designer og har en Ph.D. i designkultur fra Syddansk Universitet. Hendes forskningsområder er design, møbler, medier og museer.