Studio ThinkingHand_Mycogenesis_2021_procesbillede
Studio ThinkingHand
Anmeldelse

Glasset rebrander sig selv i Ebeltoft


I starten af 2022 fik Glasmuseet Ebeltoft en ny direktør, kunsthistorikeren Mikkel Elming, der siden har sat gang i omfattende forandringer på museet. Godt et år senere har museet haft premiere på både en ny udstilling med Studio ThinkingHand, et nyt navn, en ny visuel identitet samt ikke mindst en ny udstillingsstrategi.

Fakta

Evolutions af Studio ThinkingHand på Glas i Ebeltoft

29.04.2023 – 07.01.2024

Læs mere

Museets nye navn Glas signalerer et fokus på materialet og et klogt skifte til et mere mundret og internationalt genkendeligt navn. En parallel til keramikmuseet Grimmerhus’ rebranding som Clay i 2015. Den visuelle identitet er skabt i samarbejde med Stupid Studio. A’et i logoet er tungt og udflydende som den glohede glasmasse. En fin henvisning til glassets materialitet.

Museumsbutikken er flyttet fra museets fjerneste ende til en mere logisk placering nær indgangsparti og billetsalg. En forbedring der vil skabe rum for en udvidelse af museets udstillingsareal, når ombygningen står klar.

Der er behov for at gå nye veje i dansk glas, hvis man vil agere på samme bane som andre kunstneriske medier.

Glasmuseet Ebeltoft blev grundlagt i 1986 på initiativ fra glaskunstner Finn Lynggaard. Gennem støtte fra kunstnere og mæcener er der gennem årene indsamlet over 1600 internationale glaskunstværker til museets samling.

Fra en position som frontløber for eksperimenter indenfor studioglasset, har museet og den danske glaskunstscene i mange år hyldet det excellente håndværk. Ind i mellem på bekostning af den samtidsrelevante kunstneriske nerve, der kendetegner andre kunstretninger. Det hænger formentlig sammen med respekten overfor de håndværkere, der mestrer det krævende materiale men også, at glaskunsten ikke har den samme lange udvikling at se tilbage på som andre kunstretninger med kun ca. 50 år på CV’et. Det er derfor glædeligt, at museets nye strategi lægger op til at ”bygge bro til en bredere kunstscene med glasset som afsæt”, for der er behov for at gå nye veje i dansk glas, hvis man vil agere på samme bane som andre kunstneriske medier.

evolutions-studio-thinkinghand-glas-fotos-kasper-palsnov
Evolutions. Studio ThinkingHand.
Foto: Kasper Palsnov

En udstilling i krydsfeltet

Udstillingen EVOLUTIONS af den dansk-australske kunstnerduo Studio ThinkingHand markerer indledningen til museets nye udstillingsstrategi. Studio ThinkingHand, der består af Rhoda Ting (AUS) og Mikkel Dahlin Bojesen (DK), har siden 2016 vagt opsigt, som et af de mest interessante og nyskabende kunstnersamarbejder på den danske kunstscene. Deres værker befinder sig i krydsfeltet mellem kunst, naturvidenskab, filosofi og teknologi og rammer ned i den højaktuelle debat om menneskets forhold til klima, flora og fauna. I EVOLUTIONS giver de nye perspektiver på udviklingshistorien.

Udstillingen er den hidtil største samlede præsentation af deres værker og strækker sig over flere rum i museet. Korte tekster følger værkerne, men rummer nok information til, at man føler sig godt hjulpet på vej gennem de komplekse tematikker.

evolutions-studio-thinkinghand-glas-fotos-kasper-palsnov
Evolutions. Studio ThinkingHand.
Foto: Kasper Palsnov

Et samlende greb er brugen af glas, der indgår i størsteparten af værkerne i form af formstøbte ”petriskåle” med svampemycelium, ”iskerneboringer” og skulpturelt formede dyrehjerner. Glas indgår også i videoværket ”Habitats”, skabt specielt til museet, hvor søheste, blæksprutter og andre havdyr interagerer med et undersøisk menneskeskabt glashabitat.

De analoge værker står stærkest. Deres styrke er den omhyggelige naturvidenskabelige undersøgelse og kunstneriske formidling af et fremtidsscenarie bygget på regenerative metoder og sameksistens med jordens usynlige organismer. Det er smukt og tankevækkende iscenesat af Studio ThinkingHand.

Studio ThinkingHands som åbningsudstilling for den nye udstillingsstrategi er velvalgt.

Det bliver spændende at følge, hvordan museet i de kommende år vil agere platform for glaskunst, hvor den tekniske kunnen og den skarpe kunstneriske vinkling går hånd i hånd.

Forfatterbio

Mette Bielefeldt Bruun er cand.mag kunsthistorie. Hun har specialiseret sig indenfor design og kunsthåndværk med særlig stor viden om glas, keramik og tekstiler. Hun har tidligere været faglig leder på Holmegaard Værk og arbejder nu som selvstændig kurator og kulturformidler og er derudover fagansvarlig for glaskunst og glasdesign på Lex.dk

Aktuelt tema på Formkraft: Byens Rum

I anledningen af Arkitekturhovedstad 2023 undersøger Formkraft kunsthåndværk og design i offentlige rum og byggede miljøer.  Temaudgivelsen giver spalteplads til nyeste forskning og arbejdet med kunsthåndværk og design.

Hvor og hvordan etableres samtidens kunsthåndværk og design i byens rum? Hvilke aktører står bag? Hvad tager vi med fra historien?

Læs tema

Mere viden i arkivet

Arkivet på Formkraft rummer en stor skattekiste af artikler om vores fælles kunsthåndværk- og designhistorie. Artikler, der både fortæller om en faglig udvikling og om danskernes kulturhistorie fra 1948-nu. Søg på diverse emner i arkivet eller kig tidsskrifterne igennem på Tidsskriftshylden

Eksempler på søgeord:

Glas

Studioglas

Udstillinger

Glaskunstner Finn Lynggaard

Glasmuseet

 

Modtag nyhedsbrev

Skriv dig op til Formkrafts nyhedsbrev og modtag information om nye artikler samt tips om relevante konferencer og bøger. Skriv dig op her