Billedvæver Sanne Ransby. Fotograf Iben West.
Billedvæver Sanne Ransby. Fotograf Iben West.
Interview

Tekstilerne tilfører menneskelighed til vores offentlige rum


Sanne Ransbys billedtæpper er langt fra de eneste kunstværker, der har fundet vej til retssalene i Østre Landsret. Her finder man også værker af Per Kirkeby, Richard Mortensen og Tal R. Men Sanne Ransby er glad for, at netop hendes vævede dobbeltværk hænger i en mindre retssal, hvor der blandt andet afvikles familieretssager.

”Der er én kunstner repræsenteret i hver sal. Der hænger for eksempel store og ret drabelige værker af Arne Haugen Sørensen i den største sal, med plads til afvikling af for eksempel bandesager. Og det er jo egentlig ret passende. Men netop derfor giver det også god mening, at mit værk udsmykker en mindre sal til mere intime sager, som familieretssager” forklarer Sanne Ransby.

Transient-Gesture_Sanne_Ransby_Foto_Poul_Ib_Henriksen
Her ses Sanne Ransbys dobbeltværk Transient Gesture, som hænger i Østre Landsret.
Foto: Poul Ib Henriksen

To sider af samme (rets)sag

Værket hedder Transient Gesture, og er et dobbeltværk, der består af to ret forskellige vævede billedtæpper. Materialer og farver er overlappende i de to tæpper, men hvor det ene tæppe indeholder nogle kantede figurer, som en opbrudt bevægelse, er det andet et mere flimret, tåget udtryk, med større kontraster. Den samme bevægelse, fortolket på to måder.

”Værket blev købt af Statens Kunstfond på en udstilling, og jeg havde ikke vævet det til et særligt sted, men da det senere blev ophængt i en af de mindre retssale i Østre Landsret, gav det pludselig en ekstra dimension. Værket er jo netop to sider af samme sag, præcis som i en retssag. Altså to versioner af den samme fortælling. Havde jeg selv udtænkt det koncept, ville det have virket alt for oplagt – men nu, hvor det er placeret der, kunne jeg ikke ønske et bedre samspil mellem rum, funktion og værk” siger hun.

Et tekstilværk kan forbinde rum, kunst og mennesker

Poetisk stoflighed

Værket i Østre Landsret er et eksempel på, hvordan tekstilkunst fungerer i det offentlige rum. Som Sanne Ransby selv udtrykker det:

”Jeg synes, at tekstiler tilfører vores offentlige rum en menneskelighed. Det er både meget konkret poetisk med stofligheden og det taktile, og samtidig uhøjtideligt. Et tekstilværk kan forbinde rum, kunst og mennesker. De fleste har en umiddelbar tilgang til værkerne på grund af materialerne. Så værket kan ’vibrere’ mellem det velkendte og det monumentale. Og så har tekstilkunsten også nogle praktiske funktioner med i pakken, fordi de både kan gøre noget i forhold til akustik og varme – fuldstændig ligesom deres forgængere, som er de historiske gobeliner.”

Det gælder også med værket Transient Gesture og dets placering i retssalen.

”Jeg synes, værket giver en nærhed og varme i rummet. Og jeg håber, at det bliver lidt sværere at bevare den kulde og fjendtlighed, der ellers kan være en del af for eksempel familieretssager, når rummet er udsmykket på den måde.”

Sanne Ransby ved væven. Fotograf Iben West.
Sanne Ransby ved væven
Foto: Iben West

Tekstilerne bløder det offentlige rum op

Sanne Ransby er uddannet på billedvæverlinjen på Det Jyske Kunstakademi og dimitterede i 1991. Hendes vej ind i tekstilkunsten var gennem et højskoleophold, hvor hun, i første omgang sagde pænt nej tak til at plantefarve i erindringen om hendes mors lidt for mange grumsede plantefarvningseksperimenter i barndomstiden. Men alligevel blev det fascinationen af indfarvning, der senere ledte hende ind i vævningen, og som har sat retningen for hendes arbejde med tekstiler i byens rum.

”Tekstiler kan noget særligt i byens rum, fordi de er så fysiske og kan give blødhed til et hårdt rum. Og jeg fanges igen og igen af den måde, som materialer og farver smelter sammen på, og når de fysiske rammer blander sig i værket – for eksempel vinden eller lyset udefra.”

Sanne Ransby. BUGT. Generationernes Hus. Detalje. Foto Iben West
Detalje af værket BUGT
Foto: Iben West

Værket bringer naturen ind i rummet

Det er et af Sanne Ransbys nyere værker et fremragende eksempel på, nemlig værket ’BUGT’, som hænger i det epokegørende byggeri, Generationernes Hus i den nye bydel Aarhus Ø. Her samles ungdomsboliger, ældreboliger, daginstitutioner, handicapboliger, bofællesskaber og fælles sociale funktioner som café, klinik og kultur under samme tag med udsyn til det omgivende hav og kig til Risskoven.

I modsætning til Transient Gesture kendte Sanne Ransby både til placering og funktion, da værket til Generationernes Hus blev bestilt. Værket hænger i en dagligstue for enden af en lang gang, hvor den ene del på afstand signalerer, at her er der et opholdsrum, og hvor værket tilføjer rummet en hjemlighed. Igen består værket af flere elementer: to vævede billedtæpper samt en billedvæg med flere små værker, udført af både Sanne Ransby selv og andre kunsthåndværkere og kunstnere.

Et tekstilværk kan forbinde rum, kunst og mennesker. I Generationernes Hus hænger Sanne Ransbys værker.
I Generationernes Hus tilfører Sanne Ransbys tekstiler en varme og menneskelighed til stedet.
Foto: Iben West

En hilsen fra omgivelserne til beboerne

Det ene værk fremstår med markante stofstrukturer og klare farver, changerende fra solnedgangsorange til hav- eller containerblå, hvor det andet mere sender tankerne hen til billeder af disede havudsigter i et falmet fotoalbum. Fælles for værkerne er de små hilsner til omgivelserne omkring Aarhus Ø – havnen, havet, skoven – i form af frynser, der minder om ålegræs, små indvævede kraner i horisonten og myg og planter fra den nærliggende cykelsti på billedvæggen. Og når altandørene i hver ende af dagligstuen åbnes, bølger værkets lange frynser som tang i havet.

”Formålet med mit værk er at forankre både unge og gamle beboere i det nye byggeri; minde dem om, hvor de er i verden. At der både er en uhøjtidelighed og mindelser som de store vidder og horisonter. De unge genkender måske bølgerne og planterne fra cykelstien, og de ældre får lyst til at komme ud og genopleve skoven og stranden. Og selvom jeg ikke har overforklaret motiverne i værket, tror jeg, det er lykkedes, for flere brugere af rummet, siger, at de altid bliver indfanget af værket og får lyst til at gå på opdagelse i det,” siger væveren om sit værk.

Aktuelt tema på Formkraft: Byens Rum

I anledningen af Arkitekturhovedstad 2023 undersøger Formkraft kunsthåndværk og design i offentlige rum og byggede miljøer.  Temaudgivelsen giver spalteplads til nyeste forskning og arbejdet med kunsthåndværk og design.

Hvor og hvordan etableres samtidens kunsthåndværk og design i byens rum? Hvilke aktører står bag? Hvad tager vi med fra historien?

Læs tema

 

Mere viden i arkivet

Arkivet på Formkraft rummer en stor skattekiste af artikler om vores fælles kunsthåndværk- og designhistorie. Artikler, der både fortæller om en faglig udvikling og om danskernes kulturhistorie fra 1948-nu. Søg på diverse emner i arkivet eller kig tidsskrifterne igennem på Tidsskriftshylden

Eksempler på søgeord:

Universelt design

Byfornyelse

Atmosfære

Tegl 

Udsmykning

Tekstil

Modtag nyhedsbrev

Skriv dig op til Formkrafts nyhedsbrev og modtag information om nye artikler samt tips om relevante konferencer og bøger. Skriv dig op her