Uddannelserne er et afgørende fundament for kunsthåndværk og design som fagfelt, og designskolerne danner med deres fagfolk og forskning afsæt for debat, inspiration og deling af viden. Men for tiden er der en ulidelig usikkerhed omkring konsekvenserne af Regeringens kandidatreform, der skal afkorte en del af kandidatuddannelserne til et år og en sommer til afgangsprojektet (1). Og det er blot den seneste udfordring ovenpå hårde dimensioneringer af optag og nedlægning eller indskrænkning af linjer, især for kunsthåndværk. Formkraft kaster lys over et broget landskab af designuddannelser i forandring og spørger efter forklaringer, holdninger og konsekvenser for fremtiden.
Den aktuelle situation berører bestemt ikke kun designskolerne, for udsigten til små årgange af unge de kommende 10-15 år udfordrer alle videregående uddannelser, der er afhængige af optag. Regeringens afkortning af kandidatuddannelser virker imidlertid kortsigtet, og vil påvirke kvaliteten af uddannelserne i en alvorlig grad, så industrien er bekymret. Designskolerne har søgt at råbe politikkerne op om konsekvenserne ved at forringe uddannelser, der både skal sikre dansk designs omdømme og løse opgaver med velfærd og grøn omstilling (2). Men det er vanskeligt, når alle felter rammes.
Og denne gyser kommer oveni, at tidligere nedskæringer og omprioriteringer har ramt flere af skolernes linjer. Der er ikke længere en selvstændig smykkeuddannelse, og studerende med den interesse må søge den bredere Accessory-linje eller erhvervsskolerne. Keramik og glas er også kun uddannelser på bachelorniveau nu. De seneste års halvering af humaniora har ramt Designstudier, så den eneste kandidatuddannelse med designhistorie og kritisk designformidling bliver lukket. Samlet set påvirker det designfeltet og -institutionerne og den måde, vi forvalter og viderefører dansk designtradition og dens omdømme. Må unge overveje, om de simpelthen skal til udlandet for at få en kvalificeret overbygning indenfor deres felt? Vi har glæde af dem, der frivilligt søger udenlandske skoler – hvis de vender hjem. Men det er noget andet helt at mangle overbygninger med de kompetencer og den fagudvikling og forskning, der hører med. Veletablerede designere kigger til udlandet efter assistenter med de fornødne færdigheder.
Skolerne må følge med tiden på godt og ondt, men er der ved at komme nogle skred, der kalder på en debat om, hvad vi vil med dansk design? Har kunstnerne overtaget tekstil og keramik? Hvordan er udviklingen rundt i Norden?
Formkraft har i 2022 haft fokus på studenterprotester over udviklingen, og arkivet rummer mange temanumre og debatter om ændringer fra kunsthåndværk til designskoler og balancen mellem kunstnerisk og erhvervsrettet uddannelse.
Bliv klogere på emnet i de løbende udgivelser i Formkraft.
Kilder
[1] Frederiksen, S. og Green, C. Her er regeringens uddannelsesreform: Op mod hver tredje kandidatuddannelse skal kortes ned eller laves om, Altinget (2023)
[2] Rektor for Det Kongelige Akademi Lene Dammand Lund, Rektor for Arkitektskolen Aarhus Torben Nielsen, Rektor for Designskolen Kolding Lene Tanggaard, Markante udfordringer ved kortere kunstneriske uddannelser, Formkraft (2023)
Få nyheder fra Formkraft
Skriv dig op til vores nyhedsbrev og modtag nyheder om nye artikler samt viden fra området i form af konferencer, litteratur og andre relevante kilder til viden om kunsthåndværk og design. Tilmeld dig her