Udstillingsstedfortekstil bloomingtoon
Anmeldelse

Undersøgelse, refleksion og påvirkning


Leg med overflader hos Peach Corner

Første stop er Peach Corner på Frederiksberg, som viser udstillingen ”Fictions” med keramiske værker af Carlo Lorenzetti og Carl Emil Jacobsen.

Det kunstnerdrevne, keramiske galleri har netop fejret sit etårs jubilæum, og Karen Kitani Harsbo, der sammen med otte andre keramikere driver galleriet, fortæller med begejstring, at Peach Corner allerede har godt fat i kernepublikummet – de særligt keramisk interesserede.

Vores umiddelbare indtryk er en lille, men indbydende udstilling af indbyrdes meget forskellige værker. Netop værkernes forskellige overflader og kunstneriske udtryk indbyder til diskussion af overfladebehandling, materialitet og umiddelbare associationer i mødet med værkerne.

Fictions af Carl Emil Jacobsen og Carlo Lorenzetti hos Peach Corner, 2022.
Foto: Ole Akhøj

På galleriets vægge hænger tre relieffer af Carl Emil Jacobsen, som også er repræsenteret ved de to skulpturelle objekter ”Ochre Powder Variation #3” og ”Ochre Powder Variation #5”. Alle værker er i afdæmpede jordfarver, som er fremkommet ved, at forskellige oxider (jern, okker, umbra og kobber) i tykke og tynde lag er lagt ned i en flamingoform og derefter støbt i fiberbeton. På samme vis er de to skulpturelle værker på gulvet fint forarbejdede organiske former, og ligesom reliefferne rå i deres overfladebehandling. Den matte, sandpapirsagtige overflade suger lyset, og formerne fremstår som kropslige hulrum, væv og knogleled.

Carlo Lorenzettis fire skulpturelle værker ”Bedside” 1-4 er også organiske i deres udtryk. Her er vi på besøg i et ”familien Flintstones”-univers, hvor de blødt udformede, keramiske sengeborde har skuffer, hylder og belysning. Funktionelt udseende og dog upraktiske.

Værkerne inviterer til, at man som besøgende går i interaktion med skulpturerne. Proportionelt er værkerne ret lave. Man er nødt til at gå ned i knæ, for at se ind gennem hulningerne. Som designstuderende Selma bemærker:

”Man bliver i tvivl om, hvilket perspektiv, man skal befinde sig i, fordi det både giver mening at gå ned i knæ og at se værkerne oppefra. Formerne er uforudsigelige”.

Fictions Peach Corner
I forgrunden ses Carlo Lorenzettis skulpturelle værker og på væggen hænger et af Carl Emil Jacobsens relieffer. Peach Corner, 2022.
Foto: Ole Akhøj
”Fictions” er kurateret af Kristine Tillge Lund og rammer klokkeklart Peach Corners ambition om udstillinger, der er både ambitiøse og eksperimenterende. Det er ikke en udstilling, som kan indfanges på et øjeblik.

Ved at sammenstille de to keramikeres værker fremhæves deres respektive forskelle og ligheder. Legen med det brugsfunktionelle er hos Lorenzetti åbenlys, mens Jacobsen går mere over i det rent skulpturelle. De to keramikere har begge arbejdet med overflader. Man får lyst til at stryge hånden hen over Lorenzettis skulpturer, hvis glatte, glaserede overflade reflekterer lyset, mens Jacobsens værkers sandpapirslignende, matte overflade, ikke på samme måde er fysisk indbydende.

”Fictions” er kurateret af Kristine Tillge Lund og rammer klokkeklart Peach Corners ambition om udstillinger, der er både ambitiøse og eksperimenterende. Det er ikke en udstilling, som kan indfanges på et øjeblik. Nuancerne i de to spændende kunstneres meget forskellige tilgange folder sig først ud, efterhånden som man tager sig tid til at udforske sine egne sanselige indtryk i mødet med værkerne.

Tekstil variation på Udstillingssted for Tekstil

Næste besøg går til Udstillingssted for Tekstil og den nye udstilling Blooomingtooon med værker af tekstilkunstnerne Jette Hartvig (DK), Anita Bracalente (US) og Isabel Berglund (DK).

Udstillingsstedfortekstil bloomingtoon
Blooomingtooon hos Udstillingssted for Tekstil, 2022.
Foto: Ole Akhøj

Vi noterer os med det samme et slægtskab mellem de tre kunstneres værker i kraft af det pixellerede i både strik og væv. Dog skiller Jette Hartvigs tekstiler sig lidt ud i forhold til de andre, fordi de repræsenterer en mere sart kolorisme med vævninger i akvarelfarvet, strimlet papirtrend og en lys hør- eller bomuldskæde.

Det er modigt, at arbejde med noget, der er så relativt underspillet i både skala og farveholdning.

Hartvig præsenteres blandt andet ved værket ”Blodmåne” i 8 dele fra 2015.

Som i flere af de andre værker trækker hun vævningen for stramt sammen – en tilsigtet vævefejl der resulterer i sarte, tonale farveforskelle. Værkerne giver associationer til både landskaber og spejlinger.

Det er modigt, at arbejde med noget, der er så relativt underspillet i både skala og farveholdning.

Blodmåne. Udstillingssted for Tekstil. Jette HArtvig
Jette Hartvig, Blodmåne. Udstillingssted for Tekstil, 2022.
Foto: Ole Akhøj

Hos Isabel Berglund og Anita Bracalente er der større farvemæssigt smæk for skillingen. Isabel Berglund beklæder fundne objekter med strik. Eksempelvis i det surreelle objekt ”Table Pet” (2016), der er et konsolbord beklædt med tyk, sort strik og i værkerne ”Soft Arrow” (2020), hvor Berglunds egne malerpinde indgår beklædt med strik i kraftfulde kulører.

I Anita Bracalentes værker, der er håndstrikkede med mængder af bittesmå glasperler, er der associationer til både Art Deco-interiører, patchwork, fraktalmønstre og islamiske tæpper. Man er umiddelbart på tryg grund med de genkendelige mønstre, men ved nærmere eftersyn brydes mønstrene, og den fine orden dekonstrueres.

En fin og intim lille udstilling som formår at vise spændvidden i det tekstile kunsthåndværk.

Helstøbt totalinstallation på Officinet

Tegnestuen Ahm&Lund, møbelarkitekt Isabel Ahm og møbelsnedker Signe Lund, har til Officinet skabt en udstilling eller måske nærmere en totalinstallation kaldet ”Symposium”.

Ahm&Lund Officinet
Overgrown. En omfavnende karmstol, polstret med ålegræs, uld og tekstilet Revive 2 af genanvendt polyester. Ahm&Lund, Officinet 2022.
Foto: Jeppe Sørensen

Vi møder Signe Lund, der er den ene halvdel af Ahm&Lund, i udstillingen. Hun fortæller engageret om de udstillede ”værker”, der alle indtil videre betegnes som prototyper. Betegnelsen understreger fint, hvordan udstillingens design befinder sig et sted mellem kunst og funktion.

Eventprogrammet for Symposiums, som rummer  indslag fra en økoteolog, en skuespiller og en urmager, er sammensat for at skabe dialog mellem forskellige fagligheder og udspringer af det smukke og særprægede værk ”Moonwork” (2021):

Et standur af sort basalt med en kuppel af kvætset sort ler og Parian-porcelæn, der ikke tæller døgnets timer, men ved hjælp af lysets langsomme bevægelse henover den mathvide kuppel, viser månens rejse fra nymåne til fuldmåne og tilbage til nymåne igen.

Signe forklarer, at uret dermed ”forholder sig til en anden tid, end den vi normalt kender, som er døgnets 24 timer, hvor man altid planlægger, hvad man skal i morgen. Man skal huske på, at der er en måne, der roterer om jorden, og hvordan mennesket hænger sammen med et meget større system.”

En interessant tanke og anskueliggørelse af, at der findes andre måder at strukturere tid på, end den gængse. Vi bider mærke i den lavmælte, rytmiske tikken fra urets mekaniske urværk. En nostalgisk lyd, der peger mod en svunden tid, og blander sig med musikeren Niels Hulgårds lydunivers, der blidt kører i baggrunden.

 

Officinet Ahm og Lund. Foto Egon Gade
Måneuret Moonwork viser månens bevægelse over himlen og er udviklet i samarbejde med urmager Rune Bakkendorff. Ahm&Lund. Officinet, 2022.
Foto: Egon Gade
Bæredygtige valg er en rød tråd igennem alle udstillingens værker, og processerne i udvikling og forarbejdning bliver fortalt gennem små modeller og materialeprøver.

Bæredygtige valg er en rød tråd igennem alle udstillingens værker, og processerne i udvikling og forarbejdning bliver fortalt gennem små modeller og materialeprøver. Eksempelvis er træmøblerne i serien ”Apart” (2021-2022) knock-down og kan dermed skilles ad og pakkes fladt, og ålegræs er anvendt til polstring i stedet for skum. Ålegræsset kommer fra søenge på Læsø og er både langtidsholdbart, brandhæmmende og hygroskopisk. Det vil sige, at ålegræsset kan optage og afgive omgivelsernes vanddampe, hvilket er med til at give et godt indeklima.

”Symposium” er en helstøbt udstilling med lyd, farver tone-i-tone, tankevækkende indhold og minimalistiske snedkermøbler, der spiller godt sammen med Officinets rammer.

Farven kommer indefra i Bygning A

Vi runder dagen af i udstillingen ”Farven kommer indefra” i Bygning A med værker af tekstilkunstner Louise Sass fra perioden 1989 til 2021.

Anslaget i udstillingen er en rindende vandhane. Vandet løber ned i en stålvask med spor af overskydende farve. Så er scenen sat. Her handler det om det tekstile håndværk. Ved siden af står et trykkebord, hvorpå en film er projiceret, der viser Louise Sass set fra oven, mens hun er i gang med at trykke på et bord i samme format. Et fint, pædagogisk greb, der både for de uindviede og de mere tekstilfagligt orienterede gæster giver anledning til fordybelse i udstillingens essens. Håndens arbejde som forløser af farvens forunderlige magi. Derefter er vi klar til at begive os videre ind i Louise Sass’ farvemæssige undersøgelser.

Louise-Sass_SVfK_Foto-Bastian-Birk-Thuesen1
Louise Sass her fotograferet på Statens Værksteder for Kunst.
Foto: Bastian Birk Thuesen

Der er flere ting, der går igen i udstillingen udover farverne: mønstre, der gentages i forskellige variationer og de foldede, væghængte tekstilbaner, der giver de flade tekstiler en tredimensional virkning.

Udstillingen gør os gentagne gange nysgerrige på, hvordan værkerne er skabt. Da vi når til værket ”Ingen skal sige #2” (2001) og netop er i gang med en diskussion af trykteknikken, er vi heldige at støde på Louise Sass.

Hun forklarer, hvordan hun i dette værk har arbejdet med et ‘kemisk reservetryk’, som hun ofte har anvendt frem til 2002. (Teknikken er uddød nu, da denne type reaktive farver og de kemiske hjælpemidler ikke længere fremstilles).

“I dette ret unikke stoftryk er der først trykt med en kemisk reserve. Samtidig har jeg gradueret det kemiske reservetryk i toner af grå, violet og rød. Det kaldes et iristryk. Derefter er der trykt ovenpå i forskudte lag med en anden type reaktive farver i sort, grå, pink og violet. Det sjove er, at når stoffet er dampet og vasket ud, virker det første tryk, som om det ligger øverst, og man aner konturen af de overliggende tryk som svage skygger inde i de runde former.” – Louise Sass

Louise-Sass_IngenSkalSige-Stor-grå,-violet,-rød-2001-2020_Foto-David-Stjernholm
Louise Sass, ”Ingen skal sige #2” (2001) Fra serie med 14 unika tekstiltryk. Udstillet første gang i Dansk Designcenter i 2001 sammen med ”Tanka” digte af Tóroddur Poulsen.
Foto: David Stjernholm

Vi får samtidig en snak med Louise Sass om undersøgelser kontra færdige værker:

”Forud for de endelige værker arbejder jeg med rigtig mange undersøgelser og prøvetryk. Nogle ting ligger i flere år, før de bliver monteret og vist frem som værker eller vises i en ny sammenhæng. “ – Louise Sass.

Louise Sass’ produktion kan dermed både anskues som én lang undersøgelse, og som en række af værker.

Det er en gennemført udstilling. Rum og skillevægge står rene og hvide, og farverne indtager hovedrollen. Vi oplever, at når vi konfronteres med farverne så massivt som her, begynder vi at reflektere over farverne på den anden side af ruderne i udstillingen: de nyudsprungne kastanjeblade, en blå containers påvirkning af farven på en hvid palletank ved siden af.

Udstillingen ”Farven kommer indefra” kan dermed opleves på flere niveauer og kan også ses udelukkende for mødet med skønheden i de mange farver.

 

4x udstillinger

”Fictions”. Carlo Lorenzetti (US/NL) og Carl Emil Jacobsen (DK)

  1. april – 28. maj 2022

Peach Corner, Howitzvej 67A, st. tv, 2000 Frederiksberg

 

”Blooomingtooon”. Isabel Berglund (DK), Anita Bracalente (Bloomington, US), Jette Hartvig (DK)

  1. april – 18. juni 2022.

Udstillingssted for Tekstil. Møntergade 6, 1116 København K.

 

“SYMPOSIUM” – En udstilling af designduoen Ahm&Lund. Isabel Ahm (DK), Signe Lund (DK)

  1. april – 6. maj 2022.

Officinet. Bredgade 66, 1260 København K.

 

“Farven kommer indefra” med tekstilkunstner Louise Sass (DK)

  1. april – 28. august 2022.

Bygning A. Kløvermarksvej 70, 2300 København S

I alle de fire udstillinger er der stort fokus på materialitet og håndværk på tværs af det faglige ståsted.

Grænserne mellem kunst, kunsthåndværk og design er flydende og afspejler, at der er en stor bevidsthed omkring det at undersøge og reflektere over valg af materialer og teknikker, men også et ønske om at påvirke gennem de udstillede værker.

 

Mere viden i arkivet

I arkivet findes der yderligere information om emnet. Søg eksempelvis på:

Udstillinger

Keramik

Tekstil

Bæredygtighed