Vibeke Rohland. Foto Mette Kierstein
Vibeke Rohland. Foto; Sedsel Rohland
Interview

Vibeke Rohland: Man kan ikke skændes i symboler og farver


Da Vibeke Rohland vendte hjem fra en rejse til Mexico i 1994, var det ikke kun souvenirs, som hun havde med i kufferten.

Med sig tog hun også inspirationen til nye værker.

I Mexico havde hun besøgt byen Oaxaca under fejringen af De Dødes Dag i november, som er en vigtig højtid i Mexico, hvor præcolumbianske ritualer blandes med den katolske kirkes traditioner. Det er en højtid fyldt med symboler.

De Dødes Dag er en fest, man holder for de døde, hvis sjæle vender tilbage for et par dage. For at lede dem på vej på denne rejse, laver man blandt andet altre, udsmykker de afdødes gravsted og holder fest.

Jeg var dybt fascineret af alle de ting, som de døde får med i graven. Alle de ting, som deres familie og venner synes, de skal have med på rejsen,” fortæller Vibeke Rohland.

 

Vibeke Rohland

Tekstilkunstner og designer Vibeke Rohland, f. 1957, har designet en lang række produkter for Kvadrat, FDB Møbler, Hay med flere. Hun har desuden udstillet håndlavede værker på museer i  Danmark og udlandet, og har modtaget flere legater fra Statens Kunstfond.

Læs mere om Vibeke Rohland

Udstillingen ’Modern and Abstract Archaeology’, som besøget inspirerede hende til at lave, blev vist på Esbjerg Kunstmuseum i 1996. I værkerne arbejdede Vibeke Rohland med mindeobjekter. På 12 store gobeliner havde hun trykt røntgenfotografier af alt fra bestik til tasker og barbiedukker.

Vibeke Rohland foran værket Modern and Abstract Archeology. Esbjerg Kunstmuseum
Vibeke Rohland foran værket 'Modern and Abstract Archeology' på Esbjerg Kunstmuseum i 1996.
Foto: Vibeke Rohland.

Med de gennemsigtige hverdagsting ville Vibeke Rohland »kigge ind i det, som moderne mennesker har med,« som tekstilkunstneren formulerer det. Som barn drømte hun om at blive arkæolog.

Det er noget med det, der ligger gemt. Det, som nogen har lagt væk med en intention, som fascinerer hende.

Det fortæller hun, mens vi sidder ved et bord på hendes atelier i Indre By i København. Her er alt malet hvidt; gulve, vægge og lofter, men ellers er rummet fyldt med farverige genstande. Gamle niveacremeæsker, en kinesisk cigaretpakke, et par røde sandaler. Vibeke Rohland har et nært forhold til dimserne.

Sådan har det altid været, fortæller hun.

“Jeg var aldrig rigtigt interesseret i at lege med dukker. Det var deres ‘accessories’, som jeg syntes, var fede,” siger Vibeke Rohland begejstret.

 

Det pyntede og tydeligt kommunikerende

Det var også det, der fascinerede hende ved at besøge Mexico under De Dødes Dag. Nemlig de dimser, som hører til højtiden. Såsom spiselige dødningehoveder i sukker, figurer, der forestiller frøer og hjorte, et stort skelet formgivet i papmaché.

Vi er mødtes for at snakke om, hvad hun har taget med ud og tilbage til Danmark som tekstilkunstner- og designer i forbindelse med sine rejser til Mexico. Den første var i 1994. Den næste var i 2023.

Et kunstcenter blandt bjerge

I 2023 var Vibeke Rohland på et artist-in-residence på CaSa, Centro de las Artes de San Augstín, der ligger i en landsby uden for Oaxaca.

Her besøgte hun en bekendt, tekstilkunstneren Trine Ellitsgaard, som hun mødte for første gang under sin tur til Mexico i 1994.

Dengang, under det første besøg, “var Trine så sød at køre mig rundt til De Dødes Dag i de små byer, der omgiver Oaxaca,” fortæller Vibeke Rohland.

En aften kørte de ud til en kirkegård i en af landsbyerne, genkalder Vibeke Rohland sig.

Der var leben og snakken. Transistorradioer, levende lys, søde brød og orange fløjlsblomster,” fortæller hun.

Det gjorde stort indtryk på hende, at menneskene, der var ude på kirkegården, ikke sad og græd. De smilede, imens de mindedes og fejrede de døde.

Casa. Vibeke Rohland
CaSa. Vibeke Rohland

Den rejse har været med mig lige siden. Jeg har stadig postkortene,” siger hun, rejser sig og henter en bunke technicolor-postkort med runde kanter frem fra en æske, som hun begynder at vise frem.

I løbet af de tredive år, der var gået fra Vibeke Rohlands første besøg til Mexico til det næste, havde danske Trine Ellitsgaard startet CaSa sammen med sin mexicanske mand, kunstmaleren Francisco Toledo.

Trine Ellitsgaard tippede Vibeke Rohland om at søge om et artist-in-residence der, og efter en succesfuld fondsansøgning kom hun endelig afsted til Mexico igen.

CaSa blev indviet i 2006. Siden da har det været kunstcenter med udstillinger, butik og workshops.

For at komme til CaSa, der er indrettet i en gammel tekstilfabrik fra 1870’erne, skal man praje en taxi ud af Oaxaca og køre 17 kilometer ud af byen. Det ved jeg, for jeg har selv været der.

Når Vibeke Rohland fortæller om stedet, der ligger smukt blandt bjergene i Oaxaca, kan jeg ikke bare levende forestille mig det. Jeg kan huske det: Papirfabrikken neden for bakken. Trapperne, der er indfarvet i coccinelle.

 

CaSa - et kunstcenter i Mexico.
Foto: Vibeke Rohland

Symboler på tværs af sprogbarrierer

Under sit ophold, der varede et par uger, underviste Vibeke Rohland i silketryk.

På silketrykworkshoppen underviste hun i nogle grundlæggende principper bag visuel kommunikation. Men selvom symboler er en oldgammel teknologi til at kommunikere uden brug af ord, mødte hun alligevel sprogbarrierer i undervisningssituationerne.

Ud over sprogforskellige var det også en udfordring at få adgang til de rette materialer.

“Jeg ville gerne undervise i, hvad silketrykket kan bruges til. Nemlig at forskyde og overlappe,” fortæller hun. 

Men det viste sig at være en udfordring at vise netop denne teknik, for de kunne ikke få fat i den slags transparente farver, som Vibeke Rohland ellers plejer at bruge til den slags.

Workshop. CaSa. Mexico. Vibeke Rohland.
Workshop. CaSa. Mexico.
Foto: Vibeke Rohland.
Jeg tror ikke, at man kan skændes i symboler og farver. For de kommunikerer noget langt mere oprigtigt end det, vi kan sige med ord.

 

Den første dag lavede hun oplæg om sin praksis, som blev tolket. Det involverede en »interimistisk visning af billeder.«

Der var rigtig meget lys. Men ingen mørklægningsgardiner,” forklarer Vibeke Rohland. De projicerede billeder druknede i det.

Det gik nu fint nok. Med sig havde hun blandt andet sin bog BlackStar 1-180, som hun fremviste til eleverne og fortalte om at »gentage en form, der ikke er den samme.«

Sprogbarrieren gjorde, at Vibeke Rohland, i endnu højere grad end hun ellers behøver, skulle forklare sig gennem det visuelle. For hende understregede det symbolernes store betydning for os som mennesker.

Jeg tror ikke, at man kan skændes i symboler og farver. For de kommunikerer noget langt mere oprigtigt end det, vi kan sige med ord,” mener hun.

 

Vibeke Rohland ville gerne lære workshopdeltagerne om farver. Derfor bad hun dem, på engelsk, som blev oversat til spansk, om at lægge mærke til farverne i og omkring CaSa, når de kom og gik fra workshoppen. De skulle lave hver deres »farvehuskeseddel« fra kunstcenteret i bjergene, som Vibeke Rohland referer til som »et visuelt tag-selv-bord.«

Der gror de vildeste, farverige blomster”, siger hun med begejstring i stemmen. ”Der er så tørt, hvordan kan det lade sig gøre?!”

Vibeke Rohland. CaSa workshop. Mexico
Vibeke Rohland. CaSa workshop. Mexico
Foto: Vibeke Rohland

 

Det kan skyldes kulturforskelle. Men i løbet af ugen havde Vibeke Rohland haft svært ved at mærke, hvad kursisterne fik ud af at deltage på hendes workshop. »De havde arbejdet koncentreret og vist interesse, men jeg oplevede ikke sådan en gejst, som jeg er vant til herhjemme,« fortæller hun.

Da kurset var gennemført og diplomerne udskrevet, fik Vibeke Rohland gaver fra kursisterne. Kunst og kunsthåndværk, som de selv havde lavet. Det betød utroligt meget for hende.

At lære nogle mennesker at kende med en helt anden tilgang til kunsthåndværk og design end i Danmark har været meget lærerig,” fortæller Vibeke Rohland.

”Brugsfunktion er jo et forfærdeligt udskældt ord. Men egentlig refererer det til noget fantastisk. Nemlig til at formen bliver tilført noget ekstra.”

”Jeg kan ikke lige huske, hvad de hedder”, siger hun, mens hun leder efter ordet. ”Men et eksempel er nogle mexicanske opvaskebørster.”

Dem kan du se, når du kommer op,” siger hun. Inden længe bevæger vi os fra atelieret og op i Vibeke Rohlands private lejlighed, der ligger i samme gård som atelieret.

Plastik og agavefibre

Der står det,” siger Vibeke Rohland, da vi når op i lejligheden. “Escobeta” siger hun konstaterende og smager på ordet.

Det er navnet på den lille skrubbebørste af græsrødder, der holdes sammen af 2-3 metalringe. Der hænger en samling af dem på væggen over hendes køkkenbord. Iblandt dem er også nogle varianter i farverig plastik. ’Obvio’ hedder de.

Fra køkkenet bevæger vi os ind i et arbejdsværelse. I midten står et meget stort bord. Igen: Hvide overflader overalt, selv bordpladen. Og så farverige dimser organiseret rundt omkring på bordet og på reoler langs med væggene.

 

På spørgsmålet om, hvordan Vibeke Rolands seneste tur til Mexico har præget hendes kunstneriske udtryk, svarer hun:

Jeg tror ikke, den har præget de ting, jeg laver. Men den har fået mig til at lave de ting, jeg laver. Jeg har genopdaget en stor glæde ved det klare udtryk.

Vibeke Rohland fascineres af, hvordan genstande, via deres udtryk, afslører, hvor de kommer fra.

 

Vibeke Rohlands arbejdsbord. Fotograf Mette Kierstein.
Vibeke Rohlands arbejdsbord
Foto: Mette Kierstein

På bordet har hun hevet bøger med mexicansk kunsthåndværk og traditioner frem. Dem elsker hun at bladre i.

Jeg interesserer mig meget mere for, hvad mennesker former med deres øjne og hænder, end det, de kan fortælle med ord. Det taler tydeligere til mig,” siger hun, mens hun viser bøgerne frem. Hun viser mig farverige fotografier af broderier og vævede beklædningsgenstande, genoptryk af den mexicanske kunstner José Guadalpe Posadas litografier og litteratur om de mexicanske oprindelige folks traditioner og kosmologi.

Bøgerne købte hun med hjem på sin første rejse til Mexico. På hendes seneste rejse til landet, var det blandt andet agavefibre, som fik plads i kufferten:

Jeg sidder bare med dem i hånden, og så lægger jeg dem væk. For det er ikke noget, som jeg skal beskæftige mig med. Men de fører mig videre i de værker og ting, jeg arbejder med.

Om CaSa

Centro de las Artes de San Agustín (CaSa) ligger i landsbyen San Agustín Etla, omkring 17 kilometer fra byen Oaxaca i Mexico. Bag kunstcenteret står den mexicanske kunstmaler Francisco Toledo og den danske tekstilkunstner Trine Ellitsgaard.

I Latinamerika er det den første af sin slags: Nemlig et kunstcenter med fokus på naturens kredsløb og bæredygtige kunstpraksisser; for dialog mellem kunst, samfund og natur.

CaSa har til huse i en smukt restaureret tekstilfabrik fra 1883 i et naturskønt område. Siden de slog dørene op i 2006, har de afholdt workshops, seminarer, residencies inden for både grafisk- tekstil-, industrielt design, digital og analog grafik, litteratur samt dans og teater. På CaSa er der også løbende kunstudstillinger.

Se mere på @casa_sanagustin (Instagram)

Se mere på @vibekerohland (Instagram)

Tema: Udsyn

 

Artist-in-residence, udstillinger og konkurrencer i internationale sammenhænge har alle dage været en del af kunsthåndværkernes og designernes dna. Hvilke fortællinger drager de ud med? Hvilken viden tager de med sig hjem?

Følg med i de løbende udgivelser.

Læs tema