Taktilt og alsidigt byder dette års Biennale for Kunsthåndværk & Design velkommen på Glas – Museet for Glaskunst i Ebeltoft. Her udstilles 26 værker kurateret af Ukurant i de smukke omgivelser ved havnefronten. Udstillingen udfoldes både i den oprindelig del af museet, samt i den moderne åbne tilbygning.
Her bliver dansk håndværk hyldet med fokus på unika værker, bæredygtighed, koncepter og ideer i kombination med kvalitetshåndværk og hændernes formgivning, der står i skarp kontrakt til masseproduktion og overforbrug, som ellers kendetegner den kommercielle side af faget. Udstillingen søger det traditionsrige, alt imens den sigter mod en fremtidsaktualitet i både materialitet og essens.
I en tid præget af materialeknaphed, overforbrug og stadig kortere produktlivscyklusser fremstår kunsthåndværk som et nødvendigt korrektiv – objekter skabt med præcision, fordybelse og en æstetisk integritet, der ikke blot bunder i skønhed, men som bliver et argument for, at kvalitet og omtanke må og bør være vejen frem både i nutiden og i fremtiden. Netop dette er grundfilosofien bag årets Biennale, der samtidig markerer sit 30-års jubilæum.

En sanselig helhed
Årets udstilling er kurateret af Ukurant – et ungt prisvindende kuratorkollektiv – der både formår at forholde sig til traditioner og historie, men samtidig stille skarpt på, hvad der rører sig lige nu i form af udtryk, vision, materialitet og formgivning. Med en anonym Open Call-proces har Ukurant udvalgt værker, der spænder fra det eksperimenterende til det poetiske, fra det teknologisk nysgerrige til det dybt forankrede i gamle teknikker.
Der er ingen overordnet tematisk binding i dette års udgave af Biennalen, til gengæld bindes værkerne sammen af enkelte poetiske iscenesættelser i form af grafiske tekstiler, der danner rum i rummene, og som gør, at værkerne står stærkt i deres egen ret med deres eget individuelle fokus.
De formår i udstillingsdesignet at skabe en sanselig helhed – både i kraft af rumoplevelsen og i værkernes sammenspil, hvor materialer, udtryk, form og farver taler med og mod hinanden. Det er inspirerende at se, hvordan kuratorerne undersøger en interesse for at genoptage og gentænke gamle metoder, samt udforsker materialets grænser i både overflade og taktilitet.

Fra glas til tekstil, fra møbelkunst til installation
Biennalen viser et imponerende spænd i både fagligheder og materialer. De 26 kunsthåndværkere og designere præsenterer værker, der bevæger sig på tværs af glas, keramik, tekstil, papir, møbler og installationer.
Uanset om værkerne kredser om tradition eller innovation, er det tydeligt, at de er skabt med en markant bevidsthed om både proces og materialitet. Samtidig træder hvert enkelt værk frem som et lille selvstændigt kunstværk – et koncentrat af idé, håndværk og personlig fortælling. De rummer hver især en historie, der ikke blot ligger som et lag i deres tilblivelse, men som mærkes intuitivt i deres fysiske tilstedeværelse.
Formen, overfladerne og farverne fungerer som stille, men insisterende markører for det særlige blik, den særlige hånd og det særlige aftryk, kunstneren bringer ind i værket. I udstillingen bliver disse værker ikke blot objekter, men nærværende aktører i rummet. De inviterer beskueren til at dvæle og registrere nuancer.
Små forskydninger, taktile materialer og kunstneriske beslutninger skaber et samlet nærvær, der får værkerne til at fylde rummet. Mange af dem insisterer på opmærksomhed, allerede før deres historie formidles i ord. Deres udtryk taler først roligt, råt, poetisk, vibrerende eller subtilt, og derefter træder fortællingen frem med nuancering og refleksion til det, man kropsligt fornemmer.
Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2025 er en stærk, helstøbt og ambitiøs udstilling, der med rolig hånd og stor sensibilitet indfanger, hvor dansk kunsthåndværk og design står netop nu. Den formår både at ære traditionerne og åbne døren mod fremtiden. At den vises på Glas for første gang, føles ikke blot passende, men helt naturligt – som et møde mellem to institutioner, der deler en dyb respekt for materialitet, håndværk og det formgivende felt.
Udstillingen er en klar anbefaling værd. Både for fagfolk og for det brede publikum, der ønsker at opleve kunsthåndværkets ypperste udtryk i en tid, hvor kvalitet og omtanke er vigtigt.
Om Biennalen
Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2025 åbnede 9. oktober med fernisering og den prestigefyldte Biennalepris, skænket af Nationalbankens Jubilæumsfond. Priskomitéen bestod af museumsdirektør på Trapholt Karen Grøn, skribent og designer Rigetta Klint samt designer Lise Vester. Prisenvinderen i år blev sølvsmeden Lone Løvschal for hendes værk ‘Fluktuerende skeer’, der består af 30 unikke skeer. Biennalen er ikke blot en udstilling, men har et aktivt program i løbet af udstillingsperioden med både talks, workshops og guidede ture. Udstillingen kan opleves frem til d. 22. februar 2026. Læs mere
Læs også…
Biennalen 30 år: Fyrtårn for samtiden!
I år er det 30 år siden, at Biennalen for Kunsthåndværk & Design første gang præsenterede feltet på en større udstilling. Gennem tre årtier har den været scene for samtidens stærkeste værker. Men hvilken rolle spiller Biennalen i dag – og hvorfor er den stadig relevant? Forskellige udstillingssteder har lagt podier til Biennalen gennem tiden – i år er turen kommet til GLAS – Museet for glaskunst i Ebeltoft.

SUPERKRAFT
Sølvsmed Lone Løvschal har modtaget Biennaleprisen 2025 for 30 unikke skeer – en for hver dag i en kvindes cyklus. Værkerne er skabt til Biennalen for Kunsthåndværk & Design, der kan opleves på Glas i Ebeltoft frem til den 22. februar 2026. Her fortæller Lone Løvschal om tankerne bag projektet.

Q&A med UKURANT: Udøvere landet over fordyber sig i fantastiske ting, der fortjener at blive vist frem
Over 200 kunsthåndværkere og designere ansøgte Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2025, heraf blev 27 udstillere valgt. Kuratorgruppen UKURANT fortæller om tendenser i ansøgerfeltet, og hvad de har valgt at prioritere til den kommende Biennale-udstilling.

