Sally Gaarde. Eget foto.
Sally Gaarde
Interview

Assistentrollen gav ny indsigt


”Rollen som assistent for en arbejdende kunstner og designer af wearable art har givet mig en anden selvsikkerhed. Nu ved jeg, at jeg er sådan en, som man gerne vil arbejde sammen med.”

Sådan fortæller designeren Sally Bjerre Gaarde, som i 2022 blev uddannet Bachelor i Beklædningsdesign fra Designskolen Kolding. Kort tid efter fik hun muligheden for at lande en attraktiv stilling som designassistent for en dansk kunstner og kostumedesigner, som hun arbejdede fuld tid for i næsten et år.

Jeg blev udfordret på mine kompetencer.

Ny materialeindsigt

Sally kom vidt omkring i den periode, hun arbejdede for kunstneren, der på det tidspunkt var ved at bygge op til en større udstilling i København. I sin assistentrolle formudviklede hun, konstruerede mønstre, syede, polstrede møbler og arbejdede med et væld af materialer. Desuden løste hun klassiske assistent-opgaver som at deltage i møder og planlægge og eksekvere forskellige lavpraktiske opgaver.

”Det var virkelig lærerigt at arbejde som assistent. Jeg blev udfordret på mine kompetencer og lærte både nye måder at arbejde på, nye måder til at konstruere og nye vinkler på kunst og design. og det har givet et nyt fagligt perspektiv til min egen praksis. Det at skulle ‘tale ind’ i en billedkunstners virke som designuddannet, har rustet mig i at arbejde på tværs af fagligheder”,” fortæller Sally Bjerre Gaarde, der i dag med egne ord har lidt af en collage af en karriere, som blandt andet kombinerer skrædderjobs, en deltidsstilling for et nyt, upcoming tøjbrand og en projektansættelse ved Den Frie Udstillingsbygning.

Held og hårdt arbejde

Sally er helt overbevist om, at assistentjobbet var med til at kickstarte hendes karriere.

”Som nyuddannet var jeg lidt overvældet ved tanken om, at jeg skulle ud og finde arbejde, udelukkende på min bachelor. For de jobopslag, jeg så, krævede typisk tre til fem års erfaring. Så jeg følte mig heldig, da jeg landede mit assistentjob. Mulighederne har virkelig åbnet sig for mig, men jeg har også arbejdet for det. Så man kan sige, at min karrierestart var en blanding af held og hårdt arbejde,” fortæller Sally.

Et godt råd: vær klar på opgaver uden for dit kompetenceområde
Hun anbefaler klart andre nyuddannede at gå efter et assistentjob, og giver gerne et par gode råd med på vejen.

”Opsøg mulighederne, og grib de chancer, der opstår. Også når det handler om at krydse faglige grænser. Det at have et håndværk med, kan for eksempel være meget brugbart i en kunstnerisk sammenhæng, hvis det er den vej man vil følge. Og brug endelig din faglighed og dit håndværk i rollen og byd ind med dine idéer og viden. Men forbered dig også på at blive kastet ud i opgaver uden for det, du måske har med dig fra uddannelsen. Det giver nogle kompetencer, som du kan bruge fremadrettet,” råder Sally Gaarde.

Tema: Det ændrede uddannelseslandskab

Uddannelseslandskabet for kunsthåndværk og design er i konstant bevægelse. De seneste reformer kalder på en undersøgelse af, hvad udviklingen betyder for hele området. Formkraft giver spalteplads til forskellige perspektiver i ønsket om at nuancere debatten

Læs tema

Uddannelser i skred?

Den danske kunsthåndværk- og designtradition er i fare, og unge designinteresserede må overveje udenlandske alternativer for at få en kandidat. Formkraft udforsker nedadgående tendenser og rejser vigtige spørgsmål om fremtiden for dansk kunsthåndværk og design.

Læs leder af Anders V. Munch, professor i designhistorie, Syddansk Universitet

Things Change af Maria Bang Espersen
Foto: Dorte Krogh

Vibskov: Det giver ikke mening at skelne mellem danske og udenlandske medarbejdere

De danske designskoler har gennemgået flere store nedskæringer, reformer og politisk pres. Men betyder det, at de danske nyuddannede designere fravælges på baggrund af manglende kvalifikationer? Formkraft har spurgt Henrik Vibskov, der samarbejder med flere unge designere.

Læs interview

State on State Chicago, Henrik Vibskov
Henrik Vibskov

Det man lærer er at lære

Mere værksted, mere fordybelse, mere konkret dygtiggørelse – det var kravet fra de studerende, da et studenteroprør i starten af 2022 brød ud på Det Kongelige Akademis designuddannelse. Dekan Mathilde Aggebo fortæller om designuddannelsen og studenteroprøret.

Læs interview

Det Kongelige Akademi Formlab
Det Kongelige Akademi Formlab (keramiklinjen i København lukkede i sommeren 2023)
Foto: Nanna Reimer